Skolutveckling

På den här sidan kommer jag att kontinuerligt uppdatera vad som händer i form av skolutveckling, inom Kiladalens område.
Anna Ekdahl
Förstelärare
Svalstaskolan
073-4268684

Vecka 9
Vecka 7 träffades vi för bedömningskurs igen. Vi avslutade modul 3 och ska den 12/3 fortsätta med modul 4. Som läxa till det tillfället, skulle alla göra eventuella resterande uppdrag som man halkat efter med från modul 3. Alla skulle även titta igenom uppgift 3:7 och 3:8 lite närmre.

Denna vecka på onsdag 26/2, träffas alla lärare i Kiladalens område som undervisar i ämnet svenska i åk 4-6. Tillsammans rättar och sambedömer vi elevernas prestationer i de nationella proven. Vi ses kl. 14.30 i Jönåker. Se till att ta med dig allt material.
De som ej genomfört proven i år, får ett ypperligt tillfälle för fortbildning i bedömning, kunskapskrav och betygsnivåer i ämnet svenska.

Vecka 10 är det APT på vardera skola.

Vecka 5
SIUP - skriftlig individuell utvecklingsplan
I åk 1-5 ska en SIUP upprättas en gång per läsår, men vill man, får man göra det både höst och vår. I åk 6 sätts terminsbetyg.

SIUP innebär att man inte längre delar på de skriftliga omdömena och IUP:n, utan att de är som ett enda dokument. Själva omdömesdelen är för lärarens och skolans egen dokumentation och ska INTE skickas hem till föräldrar innan samtalet. Utvecklingssamtalet är utökat och det som förut tydligt förmedlades via ett skriftligt omdöme, ska nu samtalas om muntligt.  Det ska fortfarande vara ett trepartssamtal, där föräldrar, elever och läraren har lika stor del av talutrymmet. Skolverket har gett ut mallar på hur en SIUP kan se ut och anger då även nivån för hur både omdömesdelen och den framåtsyftansde delen ska formuleras. I Edwise kommer snart mallar att finnas, utifrån Skolverkets nya direktiv.

Allmänna råden om planerande och genomförande av undervisningen gäller fortfarande. Det innebär att vi ska fortsätta arbeta med LPP:er utefter mallen i Kiladalen som innehåller samtliga delar.
All planering av undervisningen ska starta i kunskapskraven, i tanken hur du ska bedöma och kontrollera kunskaper och förmågor, inte efter lärobokens/lärarhandledningens upplägg. Du ska ange syfte med undervisningen, vilket centralt innehåll ni arbetar med, hur ni tänker arbeta med det, vad som ska bedömas (matris), hur eleverna ska få visa sina kunskaper och hur du dokumenterar deras individuella samt gruppens förmågor och kunskaper. Självklart är elevinflytandet en viktig del av LPP:n. Eleverna ska vara med och tycka till kring hur arbetet ska utföras och hur de ska bedömas.

På onsdag 29/1 är det dags för Bedömningskurs igen.
Vi slutade innan jul på modul 2.6. Vi tar upp tråden där och försöker jobba klart med modul 2 under detta tillfälle.

Jag ber er om några saker inför träffen.
* Passa tiden. 14.30 i klassrummet.
* Ha med er era inloggningsuppgifter (blir så mycket väntan på de som glömt bort användarnamn och lösenord)
* I modul 2.9 ska en fyra sidors artikel på engelska läsas. förbered er genom att skriva ut den och gärna ha läst den innan, så samtalar vi kring innehållet så alla förstår.
* I modul 2:10 ska man fråga elever kring deras tankar kring intelligens kontra förmåga. Är det något man har? Kan det utvecklas? Ta gärna en stund i din elevgrupp till denna diskussion inför träffen. Det finns i modul 2.10 ett särskilt test man ska kunna göra. Jag har inte kunnat öppna den länken...

 Nu kör vi, ska bli kul med nya givande och inspirerande träffar!


Vecka 3-4
På onsdagen vecka 3 var ett gäng rektorer och lärare från området, tillsammans med ca 700 andra, på Skolverkets konferens kring de nya Allmänna råden om SIUP (skriftlig individuell utvecklingsplan). Alla lärare kommer att få ta del av vad som gäller ute på sina skolor.
Är du nyfiken, se länken nedan.
Nya allmänna råden om SIUP

Torsdagen den 16/1 var det examination och redovisning av projektarbetet för kursen i Entreprenöriellt lärande på Mälardalens högskola. Från Kiladalens område är det Anna Ekdahl och Ann-Louise Svedlindh som deltagit. Under hösten 2014, kommer övriga lärare att på pedagogiska forum, få ta del av och inspireras av kursens innehåll.

Onsdag 22/1
APT på vardera skola.
Torsdag 23/1
Besök på Bergshammars skola. Tack Anita för ett varmt och intressant möte och coachande samtal.


Skolverkets konferens kring Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen (IUP)

I och med de förändringar som skett i lagen vad gäller den skriftliga individuella utvecklingsplanen (IUP) kommer Skolverket att anordna en konferens om arbetet med utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen.

Under dagen berättas om hur lärare och rektorer kan arbeta för att uppfylla bestämmelserna kring utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen. Skolverket kommer också presentera stödmaterial med blanketter.
Den 15 januari 2014 åker Anna Ekdahl, , Niklas Eriksson, Ingrid Ohlsson och Ursula Hector till Stockholm för att delta i konferensen.

Pedagogisk spegling och coachande samtal

I uppdraget som förstelärare, ingår att coacha/spegla kollegor i undervisningen.
Alla pedagoger i Kiladalens område, är varmt välkomna att boka in mig för ett eller flera besök. Jag följer pedagogen i klassrummet, observerar bemötandet, undervisningen och arbetet med eleverna.
Jag för anteckningar för att sedan kunna föra ett samtal med pedagogen. Samtalet är ett möte på tu man hand, där pedagogen kan berätta om sitt arbete, får hjälp att synliggöra sina styrkor och möjlighet att genom coachning utveckla det man vill/behöver ändra på eller utveckla vidare.
Jag är inte lönesättande, inte dömande, utan en "kompis" som man kan bolla med och som kan tipsa och hjälpa pedagogen framåt.
Själv lär jag mig otroligt mycket utav alla våra fina lärare.
Tanken är att alla på sikt ska få pedagogisk spegling.
Självklart är vem som helst även välkommen att besöka mig i min undervisning.
Jag undervisar måndag, tisdag, fredag och är undervisningsfri på onsdagar och torsdagar.

Onsdag 20/11-13
Tack Pernilla på Bergshammar för ett trevligt besök i åk 1.
Tack Harriet på Bergshammar för ett utvecklande samtal.
Onsdag 27/11-13
Tack Anna J på Svalsta för ett mysigt besök i åk 5.
Tack Pernilla på Bergshammar för ett roligt och inspirerande samtal.
Onsdag 4/12-13
Tack Anna J på Svalsta för ett härligt coachande samtal.
Tack Pirkko på Svalsta för ett lärande samtal.
Onsdag 11/12 och torsdag 12/12-13
Tack Jonathan på Svalsta för ett inspirerande besök i åk 5.
Tack Ann-Louise och Evelina för ett trevligt besök i åk 4.


Webbkurs i bedömning
Alla lärare i åk 4-6 i Kiladalens område, som bedömer och sätter betyg , deltar nu Skolverkets webbaserade utbildning. Vi genomför kursen gemensamt för att ha möjlighet att stoppa och samtala om det vi har behov av att bolla med varandra kring. 

”Den här webbaserade kursen i bedömning och betygssättning riktar sig till lärare och skolledare och kan genomföras i valfritt tempo. Kursen är uppbyggd på teoretiska avsnitt, filmer och texter, varvat med praktiska moment som du genomför i din praktik.
Skolverket har tillsammans med Karlstad universitet och Högskolan i Lillehammer tagit fram en webbaserad kurs i bedömning och betygssättning för lärare och skolledare i årskurs 4-6. Professor Christian Lundahl, Karlstad universitet, har lett arbetet. Kursen är indelad i olika steg som du med fördel genomför tillsammans med dina kollegor på skolan.

Genom kursen kommer du att få kunskap och möjlighet att reflektera kring hur du använder läroplanen som underlag för planering och genomförande av undervisningen. Du kommer att få redskap för att använda bedömning såväl för som av elevens lärande och för din egen utveckling. Du kommer också att få resonera om hur du kan väga samman elevers kunskaper till betyg i årskurs 6 med god validitet och reliabilitet.” 
Skolverket

Tisdag 29/10-13
Informationsmodul samt halva modul 1
Vi reflekterade och diskuterade mycket om summativ och formativ bedömning. Vi tipsade varandra om hur man enkelt på olika sätt kontrollerar och dokumenterar elevers kunskaper under en lektion, ett arbetsområde, en termin.
Hur integrerar vi bedömningen i undervisningen på bästa sätt? Hur varierar vi "kontrollen" av kunskap, så vi når alla elevers kunskaper?
Begreppen reabilitet, validitet, allsidigbedömning, interbedömarreabilitet, likvärdighet, samstämmighet, feedback och feedforward nöttes och blöttes.
Onsdag 6/11-13
Fortsatt arbete med modul 1
Dagens diskussioner handlade om ATT SE det som ska ses, ATT KOMMUNICERA det vi ser och ATT FINNA BRA SÄTT att gå vidare. Hitta GPS:en till varje elev.
Vi fastnade även i begreppet "bedöma", som för en del elever kan kännas som fördöma/döma och andra som att utveckla och analysera. Problematiken i bedömning och möjligheten i bedömning. Hur våra matriser motiverar eleverna framåt.
Onsdag 20/11-13
Avsluta modul 1, påbörja modul 2
Vi pratade om tiden som lärarens största fiende i viljan att göra det bästa för alla elever. Tidsbristen för daglig dokumentation. Tidsbristen för den individuella planeringen. Tidsbristen för samplanering. Hur hittar vi tiden? Vad behöver vi omprioritera i fråga om tid?
"Vi har en plan - en läroplan"
Vi samtalade om hur nöjda vi är med vårt arbete med matriser, om hur tydligt det blir för elever och föräldrar och vilken bra dokumentation inför betygsättningen det är.
Onsdag 11/12-13
Hur hänger de olika delarna i läroplanen ihop? Vi detaljstuderade delar av olika ämnen och följde tanken från syftestext till syftesmål till centralt innehåll och till kunskapskrav.
Vi kände att hela den tanken är med i våra LPP:er och att vi i Kiladalen har en bra LPP- och matrismall som täcker Allmänna råden för planerande och genomförande av undervisningen.


Ämnesarbete
Just nu arbetar alla lärare i förskoleklass samt åk 4-6 i tre olika ämnesgrupper. Ämnena som vi nu fördjupar oss i är svenska, matematik och engelska.
Grupperna tittar på förmågorna (syftesmålen) i ämnet, diskuterar och dokumenterar hur man i en stegring från F-6 kan arbeta och utveckla dem på bästa sätt.
De arbetar även med ”The big 5”, de ämnesövergripande förmågorna och hur de kan övas i ett F-6 perspektiv.
Det diskuteras och dokumenteras, hur vi i ämnet på bästa sätt stärker den språkliga förmågan och använder språket som ett verktyg för inlärning.
Vi skapar efter kunskapskraven matriser 1-3 samt 4-6, där språket ska vara lätt att förstå och tydligt visa VAD eleven ska kunna (i 4-6 på de olika betygsnivåerna).
Grupperna skapar även ”stöttande planscher” till ämnet. T.ex. ord och begrepp, genre-plancher för olika slags texter m.m.
Det diskuteras, rekommenderas och dokumenteras olika bra metoder, material och läromedel i ämnet.
Grupperna skapar även generella LPP:er utefter Kiladalens mall.



.
Läsåret 2012/2013
Under förra läsåret arbetade vi på de pedagogiska forumen med Skolverkets Allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen (stjärnspelet med LPP, dokumentation, bedömning, utvecklingssamtal, åtgärder, utvärdering, LPP osv.)
Vi arbetade även med språkutvecklande arbete, lässtrategier och genrearbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar